07137242217
hello@plasmain.ir

ایجاد اولین دوره

درس 1/8 | زمان مطالعه: 10 دقیقه
ایجاد اولین دوره
مدرسان و مجموعه‌های آموزشی می‌توانند دوره‌هایی را با استفاده از قسمت ایجاد دوره برگزارکنند. کاربران می‌توانند از «ایجاد دوره» در سربرگ یا «حساب کاربری مدرس/کلاس‌ها/جدید» به قسمت ایجاد دوره دسترسی داشته باشند، قسمت ایجاد دوره شامل 8 مرحله است که برای ایجاد کلاس باید طی شود.


مرحله 1 - اطلاعات اولیه:

در این قسمت قصد داریم اطلاعات کلی دوره را تعریف کنیم.
نوع دوره:
دوره زنده: یک دوره زنده شامل جلسات زنده است که می تواند در سرور‌های ملاقات آنلاین مانند سرور ملاقات درون برنامه پلاسما ، Zoom، Google Meet و غیره برگزار شود.
دوره ویدیویی: دوره ها آفلاین هستند (مانند کلاس های Udemy) بنابراین یک دوره شامل فایل های ویدئویی از پیش ضبط شده است که کاربران پس از شرکت در دوره به آنها دسترسی خواهند داشت.
دوره متنی: دوره های متنی دوره هایی با مطالب متنی هستند. هر درس در یک صفحه خاص گنجانده خواهد شد.
توجه: همه انواع کلاس ها شامل فایل ها و پیوست های قابل دانلود با فرمت های مختلف هستند، بنابراین هیچ محدودیتی برای پیوست های کلاس وجود ندارد.
عنوان: توضیح مختصری برای کلاس است، عنوان باید حداکثر 64 کاراکتر داشته باشد که موضوع کلاس را روشن کند.
توضیحات سئو: توضیحات در حدود 150 تا 160 حرف در مورد دوره، که در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود. در وب سایت نمایش داده نمی شود.
تصویر بند انگشتی: تصویر اصلی که در کارت های کلاس نمایش داده می شود. اندازه ترجیحی 360*250 پیکسل است.
تصویر کاور: تصویر کاور در بالای صفحه دوره نمایش داده می شود. اندازه ترجیحی 1920*530 پیکسل است.
ویدیوی آزمایشی: اگر یک ویدیوی آزمایشی برای یک دوره تعریف کنید، زمانی که کاربر روی تصویر کوچک دوره کلیک می‌کند، در یک پاپ آپ، ویدیو نمایش داده می‌شود.
توضیحات: توضیحات دوره‌ای که نمایش داده می شود شامل کلیه اطلاعات مربوط به مطالب آموزشی دوره، مدرس و سایر اطلاعات مرتبط است که بینندگان را برای ثبت نام در دوره ترغیب می کند. پیشنهاد می کنیم حداقل 300 کلمه برای این صفحه بنویسید.

مرحله 2 - اطلاعات اضافی:
این مرحله برای انواع کلاس های مختلف (دوره زنده، ویدیویی، متنی) متفاوت است، بنابراین قصد داریم برای هر نوع محتوا توضیح دهیم.
ظرفیت (فقط دوره های زنده): تعداد کاربرانی که هر دوره می تواند میزبانی کند. به این معنی است که می توانید دوره‌هایی با ظرفیت محدود ایجاد کنید. با تکمیل ظرفیت دوره، ثبت نام دوره بسته خواهد شد. ظرفیت دوره با نوار پیشرفت در کارت دوره نشان داده می شود.
تاریخ شروع (فقط دوره‌های زنده): زمان شروع دوره زنده. کاربران تا این تاریخ می توانند دوره زنده را خریداری کنند و پس از گذشت این تاریخ، ثبت نام دوره زنده بسته خواهد شد. همچنین، تمام تاریخ های جلسات زنده باید بعد از این تاریخ تعریف شوند.
مدت زمان: مدت زمان کل دوره زنده. این زمان در صفحه دوره زنده نمایش داده می شود تا کاربر بتواند مدت زمان دوره را متوجه شود.
پشتیبانی: اگر این گزینه روشن باشد، گزینه پشتیبانی کلاس برای کاربران در دسترس خواهد بود، بنابراین آنها می توانند مکالمه پشتیبانی خود را از طریق پنل خود ارسال کنند و مدرس می تواند درخواست های دانش آموزان را بررسی کند و به آنها پاسخ دهد.
وضعیت پشتیبانی دوره در نوار کناری صفحه دوره نمایش داده می شود، بنابراین این گزینه می تواند به عنوان یک ویژگی رقابتی استفاده شود.
قابل دانلود: اگر می خواهید به کاربران اجازه دهید مطالب دوره مانند فیلم های دوره را دانلود کنند، می توانید این گزینه را فعال کنید. این دکمه مشخص می کند که دوره شما قابل دانلود است و این مورد در صفحه دوره به کاربر ارائه می شود.
شما قادر خواهید بود دانلودها را برای هر قسمت از محتوا فعال یا غیرفعال کنید، بنابراین این کلید فقط مشخص می کند که دوره قابل دانلود است یا نه و در صفحه فیلتر دوره نمایش داده می شود.
برای مثال، اگر دوره‌ای دارید که نمی‌خواهید به کاربر اجازه دانلود ویدیوهای دوره را بدهد، اما چندین پروژه، محتوا یا مطالبی وجود دارد که می‌خواهید به دانش‌آموزان اجازه دانلود آن‌ها را بدهید، بنابراین باید «دانلود» را تغییر دهید و دکمه را خاموش کنید چون کاملا محتوای شما قابل دانلود نیست.
یا تصور کنید که یک کلاس زنده دارید که می خواهید به کاربران اجازه دهید پس از پایان کلاس زنده، تمام جلسات ضبط شده را دانلود کنند، بنابراین باید این کلید را روشن کنید.
توجه: این دکمه تنظیمات مجزای هر فایل را غیرفعال نمی‌کند و می‌توانید هنگام تعریف فایل، دانلودها را برای هر فایل فعال یا غیرفعال کنید. (چگونه؟)
مدرس همکار: اگر می‌خواهید مدرس دیگری را به دوره خود دعوت کنید، باید این کلید را روشن کنید تا منوی کرکره‌ای مدرس همکار نمایش داده شود و می‌توانید یک یا چند مدرس را به دوره اضافه کنید. مشخصات مدرس دعوت شده در صفحه دوره نمایش داده می شود و مدرس دعوت شده می تواند دوره را از طریق "پنل مدرس/ دوره‌های دعوت شده" مشاهده کند.
برچسب ها: اختصاص برچسب به دوره‌ها به کاربران کمک می کند تا محتوای مرتبط را پیدا کنند. برچسب ها در صفحه دوره نمایش داده می شوند و زمانی که کاربر روی برچسب کلیک می کند، به صفحه برچسب هدایت می شود. تمام محتویات مرتبط با برچسب در صفحه برچسب نمایش داده می شود.
دسته: هنگامی که دسته دوره از منوی کشویی انتخاب می شود، فیلترهای دسته در کارت های مربوطه نمایش داده می شوند تا بتوانید دسته های مرتبط را انتخاب کنید.


مرحله 3 - قیمت گذاری:
اشتراک: ویژگی اشتراک به کاربر اجازه می‌دهد تا با استفاده از سیستم اشتراک در دوره ثبت‌نام کند، بنابراین اگر کلید «اشتراک» روشن باشد، کاربر می‌تواند بدون خرید مستقیم در دوره ثبت‌نام کند.
قیمت: قیمت دوره مبلغی است که کاربر برای شرکت در دوره باید پرداخت کند. اگر می خواهید دوره ای را به صورت رایگان منتشر کنید، از مقدار "0" برای این فیلد استفاده کنید.
طرح‌های فروش: طرح‌های فروش، تغییرات قیمتی هستند که می‌توانند برای تشویق کاربران به شرکت در دوره، متناسب به پارامترهای مختلف تعریف شوند.
متناسب با تعداد کاربران دوره و تاریخ، می توان برنامه های فروش را تعریف کرد.
توجه: هنگامی که می خواهید یک برنامه قیمت گذاری برای یک دوره زنده که شامل ظرفیت است تعریف کنید، ظرفیت باقی مانده در پایین ورودی دوره نمایش داده می شود.
مثال ها:
30% تخفیف برای 10 کاربر اول.
50% تخفیف به مدت دو روز از زمان انتشار کلاس.
20% تخفیف برای 5 کاربر که در روز اول انتشار دوره ثبت نام می کنند.
برنامه های قیمت گذاری دوره در صفحه دوره نمایش داده می شود و کاربران می توانند با استفاده از آنها در دوره شرکت کنند. وقتی به ظرفیت طرح قیمت‌گذاری رسید یا تاریخ گذشت، غیرفعال می‌شود.
توجه: طرح قیمت گذاری دوره یک گزینه است تا بتوانید دوره خود را بدون این ویژگی بفروشید. تمامی تخفیف ها روی قیمت دوره اعمال می شود.


مرحله 4 - مطالب:
این مرحله مهمترین مرحله در فرآیند ایجاد دوره است. تمام مطالب دوره مانند فیلم ها، فایل ها، پروژه ها، جلسه زنده، دارایی ها، سیرکولیوم و غیره خواهد بود. این مراحل بسته به نوع دوره متفاوت است (دوره زنده، دوره ویدیویی، دوره متنی). ما قصد داریم انواع مختلفی از محتوا را که می توانند به عنوان محتوای دوره تعریف شوند، توضیح دهیم.
می‌توانید از بخش‌های دوره برای دسته‌بندی محتوای دوره‌های مختلف مانند جلسات زنده، فایل‌ها یا درس‌های متنی استفاده کنید.
هنگام تعریف دوره می توانید بخش هایی ایجاد کنید و مطالب آموزشی دوره را به آنها اختصاص دهید.
اگر بخشی را به محتوا اختصاص ندهید، در لیست کلی نمایش داده می شود.
می توانید آزمون ها را به یک فصل خاص اختصاص دهید. اگر یک آزمون را به یک بخش اختصاص دهید، در پایین بخش نمایش داده می شود.
می‌توانید از فرم ایجاد/ویرایش آزمون ، آزمون‌ها را به بخش‌ها اختصاص دهید.

مطالب دوره زنده:
اگر می خواهید یک دوره زنده ایجاد کنید، دو نوع محتوا را می توان تعریف کرد:
الف- جلسات دوره زنده: برای افزودن جلسه جدید دوره زنده، روی دکمه "افزودن جلسه" کلیک کنید و اطلاعات مورد نیاز را پر کنید.
API: سیستمی که می خواهید برای اجرای کلاس زنده استفاده کنید. این اسکریپت با Zoom و سیستم جلسات آنلاین پلاسما یکپارچه شده است، اما می توانید از سایر ارائه دهندگان جلسه زنده استفاده کنید.
پیوند(لینک): نشانی وب جلسه که در زمان جلسه برای دانش‌آموز قابل دسترسی خواهد بود (هنگام استفاده از Zoom یا سرور پلاسما به طور خودکار ایجاد می‌شود).
رمز عبور: اگر ارائه دهنده جلسه ای که استفاده می کنید برای پیوستن به کلاس های زنده به رمز عبور نیاز دارد، باید رمز عبور را تعیین کنید. این رمز عبور برای کاربران نمایش داده می شود.
اگر از Zoom یا سرور پلاسما با استفاده از API پلتفرم استفاده می کنید، به طور خودکار تولید می شود.
ب- فایل‌ها: می‌توانید از فایل‌ها برای قسمت‌های دوره ویدیویی، پروژه‌ها، انواع محتوا و ... استفاده کنید. برای افزودن فایل بر روی دکمه «افزودن فایل» کلیک کنید و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید.
دسترسی: کاربران می توانند بدون شرکت در کلاس به فایل های "رایگان" دسترسی داشته باشند. برای فایل های "پرداخت شده"، کاربر باید در دوره ثبت نام کند تا به آنها دسترسی داشته باشد.
منبع: برای فایل‌های Youtube و Vimeo، دکمه رادیویی مربوطه را انتخاب کنید و برای فایل‌هایی که می‌خواهید از رایانه خود آپلود کنید، «سرور s3» را انتخاب کنید.
توضیحات: توضیحات در صفحه کلاس برای هر فایل نمایش داده می شود.
قابل دانلود: اگر می خواهید به کاربران اجازه دانلود فایل را بدهید، آن را روشن کنید اما اگر تمایل دارید به کاربران اجازه دهید فقط فایل را پخش کنند، پس دکمه را خاموش نگه دارید.
اگر فرمت فایل شما ویدیویی نیست، این گزینه را فعال کنید.
ج- دروس متنی: اگر در مرحله اول «دوره متنی» را به عنوان نوع دوره انتخاب کنید، می توانید درس های متنی را به عنوان قسمت های درسی تعریف کنید.
عنوان: در صفحه دوره و لیست درس ها نمایش داده می شود.
زمان مطالعه: زمان تخمینی برای خواندن درس متن.
تصویر: تصویری که در صفحه درس نمایش داده می شود.
دسترسی: کاربران می توانند بدون شرکت در دوره به درس های "رایگان" دسترسی داشته باشند. برای دروس "نیاز به پرداخت"، کاربر باید در دوره شرکت کند تا به آنها دسترسی پیدا کند.
پیوست‌ها: می‌توانید پیوست‌های از پیش تعریف‌شده را به یک درس متنی اختصاص دهید (پروژه‌ها، فایل‌های مرتبط، و غیره) بنابراین باید فایل‌های دوره را تعریف کرده و از فهرست کشویی انتخاب کنید. تمام پیوست های مرتبط در صفحه درس نمایش داده می شود.
خلاصه: شرح مختصری از هر درس در صفحه دوره نمایش داده می شود.
محتوا: محتوای دوره متنی در هر صفحه درسی نمایش داده می شود. محتوای HTML پشتیبانی می شود. معرفی نوع منبع فایل جدید:
درایو گوگل: شما می توانید از گوگل درایو به عنوان میزبان ذخیره فایل استفاده کنید.
اگر از نوع منبع درایو گوگل برای فایل های خود استفاده می کنید، باید از کد جاسازی استفاده کنید.
ابتدا فایل خود را در گوگل درایو پیش نمایش کنید.


Open in a new window را انتخاب کنید.
یک تب جدید باز می شود، سپس embed را انتخاب کنید و کد جاسازی را در حالت باز شده کپی کنید.
توجه: مطمئن شوید که فایل شما با همه به اشتراک گذاشته شده است.



iframe: باید کد iframe را کپی کنید و بدون هیچ تغییری کپی کنید. در برخی از وب سایت ها کد iframe به عنوان گزینه "embed" برچسب گذاری شده است.






مرحله 5 - پیش نیازها:
پیش نیازها در صفحه کلاس نمایش داده می شود. دو نوع پیش نیاز وجود دارد:
الف: الزامی: به این معنی است که کاربر باید شرایط لازم برای شرکت در دوره را داشته باشد.
ب: اختیاری: این نوع پیش نیازها برای اطلاعات کاربر است تا متوجه شود که بهتر است آن دوره ها را یاد بگیرد و اجباری برای گذراندن آنها وجود ندارد.
برای افزودن یک پیش نیاز جدید روی دکمه "افزودن" کلیک کنید و در دوره های موجود جستجو کنید. اگر می‌خواهید یک پیش‌نیاز «الزامی» اضافه کنید، دکمه را روشن کنید.


مرحله 6 - سوالات متداول:
موارد متداول در صفحه دوره به عنوان آکاردئون قابل ارتقا نمایش داده می شود. هر مورد سؤالات متداول شامل یک سؤال و یک پاسخ مرتبط است.
برای افزودن یک مورد جدید در سؤالات متداول روی دکمه «افزودن» کلیک کنید و فیلدهای مورد نیاز را پر کنید.