07137242217
hello@plasmain.ir

7 مشکل روانی در دانشجویان پزشکی

ایجاد شده توسط سحر افلاکی در مقالات 8 ارد 1402
اشتراک گذاری

دانشجویان پزشکی یکی از پرسرمایه‌ترین و پیچیده‌ترین دوره‌های تحصیلی در دنیا را دارند. آمارهای جالبی در مورد دانشجویان پزشکی ایران و جهان وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده جنبه‌های مختلفی از زندگی و تحصیل در این رشته باشد، این موارد را در این مقاله پلاسمایی گرد هم آوردیم.


به گفته آمارها، دانشجویان پزشکی در میان دانشجویان دانشگاهی، دومین گروه پرکار و پرساعت هستند. در واقع، این دانشجویان در میان سایر رشته‌ها، بیشترین ساعات خواب را از دست می‌دهند.


با وجود اینکه دانشجویان پزشکی تحصیلات بالایی دارند، آمار نشان می‌دهد که در میان دانشجویان دانشگاهی، این گروه از بیشترین نرخ اختلال روانی برخوردار هستند.


استرس و اضطراب: یک مطالعه از دانشجویان پزشکی در ایران نشان داد که 68.9 درصد از آنان با مشکل استرس و اضطراب مواجه هستند. (منبع: مجله علمی-پژوهشی مدیریت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 1397)


افسردگی: بر اساس یک بررسی از دانشجویان پزشکی در هند، حدود 30 درصد از آنان با مشکل افسردگی روبرو هستند. (منبع: مجله جهانی پزشکی، 2018)


خستگی و خواب ناکافی: یک مطالعه از دانشجویان پزشکی در ایران نشان داد که 71.6 درصد از آنان احساس خستگی می کنند و 46.7 درصد از آنان با مشکل خواب ناکافی مواجه هستند. (منبع: مجله علمی-پژوهشی مدیریت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 1397)


نارسایی در مدیریت زمان: یک بررسی از دانشجویان پزشکی در ایالات متحده نشان داد که بیشتر از 70 درصد از آنان با مشکل نارسایی در مدیریت زمان مواجه هستند. (منبع: مجله آموزش پزشکی، 2019)


نداشتن تعادل کار-زندگی: یک بررسی از دانشجویان پزشکی در ایران نشان داد که تنها 16.5 درصد از آنان تعادل کار-زندگی را به خوبی دارند. (منبع: مجله علمی-پژوهشی مدیریت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 1397)


فشار اجتماعی: یک بررسی از دانشجویان پزشکی در مالزی نشان داد که حدود یک سوم از آنان با مشکل فشار اجتماعی مواجه هستند (منبع: مجله جهانی پزشکی، 2019)


اختلالات خوردن: یک مطالعه از دانشجویان پزشکی در ایران نشان داد که 14.5 درصد از آنان با اختلالات خوردن مبتلا هستند. (منبع: مجله علمی-پژوهشی روانشناسی بهداشتی، 1396)


علاوه بر اینها، دانشجویان پزشکی ممکن است با مشکلات روانی دیگری نیز مواجه شوند که عبارتند از:


اضطراب اجتماعی: ممکن است دانشجویان پزشکی با مشکل اضطراب اجتماعی روبرو شوند که می‌تواند باعث محدود شدن در برقراری ارتباط با دیگران، احساس ناراحتی و بی‌اعتمادی شود.


اضطراب امتحانات: دانشجویان پزشکی به دلیل شرایط سخت و دشوار درسی و آزمون‌های پرفشار، ممکن است با مشکل اضطراب امتحانات روبرو شوند.


اعتیاد: به دلیل فشارهای روانی و استرس زیاد، دانشجویان پزشکی ممکن است به مصرف مواد مخدر و الکل روی بیاورند.


اختلالات خواب: با توجه به زمان بسیار کمی که دانشجویان پزشکی برای استراحت و خواب دارند، ممکن است با مشکلات خواب مواجه شوند.


استرس شغلی: پس از فارغ التحصیلی و ورود به حرفه پزشکی، دانشجویان پزشکی ممکن است با استرس شغلی مواجه شوند که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی و جسمی می‌شود.


یکی از جذابیت‌هایی که برای دانشجویان پزشکی وجود دارد، تجربه‌ی بالینی است. در حین تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی، دانشجویان باید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به عنوان کارورز عمل کنند. در این فرایند، آمار نشان می‌دهد که بیش از ۸۰٪ از دانشجویان پزشکی حداقل یک بار با مشکلات عاطفی و استرس حین تجربه بالینی مواجه شده‌اند.


یکی دیگر از مسائلی که برای دانشجویان پزشکی مطرح است، مشکلات مالی است. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی بسیار بالاست و دانشجویان باید برای پرداخت هزینه‌های خود کار کنند. آمار نشان می‌دهد که بیش از ۷۰٪ از دانشجویان پزشکی در طول تحصیل خود کار می‌کنند و بسیاری از آن‌ها نیاز به وام دارند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، بیشتر از ۸۰٪ دانشجویان پزشکی وام برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی دریافت می‌کنند.


از آنجایی که دانشجویان پزشکی باید با مشکلاتی همچون استرس و افسردگی در طول تحصیل خود مواجه شوند، آمار نشان می‌دهد که بیشتر دانشجویان پزشکی در طول تحصیل خود از کمک‌های مشاوره استفاده می‌کنند.


برای شروع کار پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان پزشکی باید برای گذراندن آزمون‌های پیچیده‌ی پزشکی به مدت چند سال درس بخوانند. آمار نشان می‌دهد که نرخ قبولی در این آزمون‌ها بسیار پایین است و تنها حدود ۵۰٪ از دانشجویان پزشکی موفق به قبولی در این آزمون‌ها می‌شوند.


در نهایت، برای دانشجویان پزشکی، پاداشی بزرگی بعد از فارغ التحصیلی منتظر است. آمار نشان می‌دهد که پزشکان درآمد بالایی دارند و در آمریکا، میانگین درآمد پزشکان در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۰ هزار دلار بوده است. با این حال، درآمد پزشکان با توجه به جنسیت و اقلیت‌های قومی متفاوت است و در برخی موارد هنوز اختلاف‌هایی وجود دارد.


با توجه به این آمارها، به نظر می‌رسد تحصیل در رشته پزشکی یکی از چالش‌های بزرگ و در عین حال پاداش بزرگی باشد. دانشجویان پزشکی در طول تحصیل خود به چالش‌های بسیاری برای کسب دانش و تجربه می‌پردازند. به عنوان مثال، مهارت‌های کلینیکی خود را تقویت کنند و با بیمارانی با مشکلات مختلف کار کنند.


در عین حال، دانشجویان پزشکی امیدوارند که پس از فارغ التحصیلی، بتوانند به عنوان پزشکان موفق و مفید به جامعه خدمت کنند و به طور همزمان از یک درآمد بالا نیز برخوردار شوند. برای رسیدن به این هدف، آن‌ها باید سال‌ها تلاش کنند و با چالش‌های بسیاری روبرو شوند. اما به نظر می‌رسد که پس از طی کردن این مسیر، به عنوان پزشکان موفق و کارآمد، شغل مقدسی دارند که همچنان نیاز به توجه بیشتر دارد.


نظر شما چیست؟ 

نظرات (6)

سامان زیبامنش کاربر
11 ارد 1402 | 17:44

با این اوصاف دیگه چیزی به انقراض نمونده!
بیوگرافی زیبایی داری، کدوم بزرگ نوشته بود نامه رو؟

سحر افلاکی کاربر
11 ارد 1402 | 17:47

نه سامان عزیز، چرا انقراض؟
حال را دریاب!



نامه رو که نمیتونم فاش کنم، اما خب برای من فرد بزرگی هستند ایشون البته فکر کنم چند میلیونی ایشون رو بشناسن.
در کل ممنون که نظر میدی! لاو لاو

جهان دانش پژوه
11 ارد 1402 | 19:17

حالا فکر کن با همه اینها، ترم یک عاشق هم بشی!!!

علی حسینی کاربر
11 ارد 1402 | 19:19

این کامنت رو باید داخل متن مقاله بذارن به عنوان کاتالیزگر!

سحر افلاکی کاربر
11 ارد 1402 | 19:31

خودم که از خنده منفجر شدم، عجب کامنت خوبی بود.



البته یه چیز هم اضافه کنم که تجربه عشق رو داشتن خیلی هم خوبه، اما خب دچار over thinking نشید.

سارا مظفری دانش پژوه
11 ارد 1402 | 19:21

به نظرم فقط اینها نیست، از همون اولش میری داخل اکیپ دوستات که خیلی همه چیز رو تحت تاثیر قرار میده، یعنی قشنگ میشه گفت که نصف همه این درصد ها ناشی از دوستان ترم یک هست و دانشگاهی که هستی.
ضمنا ممنون که برای آمار ها منبع هم گفته بودی سحر جون!

ali nasiri دانش پژوه
11 ارد 1402 | 19:26

کراشت هم داخل همون اکیپ باشه، تمام این درصد ها ضرب در 2 میشه!

فاطمه دانش پژوه
11 ارد 1402 | 19:25

حالا هر چی میخوای به فامیل بگو که پزشکی سخته، کیه که باور کنه! هنوز دختر سارا خانم که ناخن میکاره به عنوان فرد موفق در نظر گرفته میشه توی محله ما و کارش سخته!

سحر افلاکی کاربر
11 ارد 1402 | 19:32

یادم باشه یه مقاله بنویسم برای تفاوت های شغلی و میزان سختی در مواجه با حقوق‌های دریافتی.
بقیه رو بیخیال عزیزم!

تارا سلیمی دانش پژوه
14 ارد 1402 | 15:43

رشته‌های علوم پزشکی فقط از دور قشنگه

سید مجتبی سیدمحسنی دانش پژوه
30 تیر 1402 | 17:19

همون طوری که ویکتور فرانکل از بیمارانش که خیلی از زندگی ناامید بودن میپرسید چرا خودکشی نمیکنید و چیه که باعث میشه همچنان بخوای به زندگی ادامه بدی؟؛
به نظرم بد نیست از بعضی دانشجوهای پزشکی که خیلی غر میزنن و مدام چس ناله میکنن که "وای این رشته خیلی سخته و نمیشه و دیگه نمیکشم و چه غلطی کردم اومدم پزشکی و فلان" باید پرسید که چرا انصراف نمیدی؟
شاید پرسیدن این سوال کمی باعث بشه که با نگاه واقع‌بینانه‌تری از زندگی توی ایران با سختی‌های رشته‌شون کنار بیان.
واسه خودم وقتایی که خیلی حس میکنم خسته‌ام و دیگه نمیکشم، پرسیدن همین سوال که چرا از پزشکی انصراف نمیدم، معمولا بهم کمک میکنه خودمو جمع کنم.

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید