07137242217
hello@plasmain.ir

پزشکان باورنکردنی

ایجاد شده توسط دکتر سنایی در مقالات 4 ارد 1402
اشتراک گذاری

در دنیای پزشکی، بسیاری از پزشکان به خاطر تخصص، مهارت‌ها و انجام عملیات‌های پیچیده، به عنوان پزشکانی باورنکردنی شناخته می‌شوند. یکی از مقالات جالب در این زمینه، مربوط به دکتر رابرت وایت (Robert W. White) است که در دهه ۱۹۵۰ برای اولین بار موفق شد بر روی مغز یک میمون، عمل به نام پیوند مغزی (brain transplant) انجام دهد.


در این عمل، دکتر وایت مغز یک میمون را از بدن آن جدا کرد و در بدن دیگری از همان نوع، با برقراری ارتباطات لازم، قرار داد. این عمل، البته با مخالفت شدید اخلاقیات پزشکی و انسانی مواجه شد و پس از آن، دیگر تکرار نشد. با این حال، این عمل مورد توجه بسیاری از پژوهشگران در زمینه پیوند مغزی قرار گرفته است و همچنان برای بررسی امکان انجام چنین عملی، بر روی حیوانات، تحقیقات صورت می‌گیرد.


با این حال، این عمل و ماجرای پشت آن، دکتر وایت را همچنان یکی از پزشکانی باورنکردنی در تاریخ پزشکی محسوب میکند.


یکی از مثال‌های دیگر پزشکانی باورنکردنی در تاریخ پزشکی، دکتر هانساین (Barry Marshall) است. دکتر هانساین، یک پزشک گوارش است که در دهه ۱۹۸۰ با روشی جدید برای درمان یکی از بیماری‌های معده به نام زخم معده آشنا شد.


در آن زمان، علت اصلی زخم معده به عنوان یک عفونت باکتریایی شناخته نشده بود و بسیاری از پزشکان به عنوان یک عارضه شیمیایی در نظر می‌گرفتند. با این حال، دکتر هانساین با تحقیقات خود به این نتیجه رسید که عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوریا، می‌تواند باعث ظهور زخم معده شود.


به دلیل عدم پذیرش تئوری دکتر هانساین توسط جامعه پزشکی، او تصمیم گرفت تا با خودش به عنوان مورد تحقیق، تئوری خود را اثبات کند. او به طور آزمایشی، باکتری هلیکوباکتر پیلوریا را در معده خود قرار داد و بعد از مدتی دچار زخم معده شد. این تجربه، دکتر هانساین را به یک پزشک باورنکردنی تبدیل کرد که به دلیل شجاعت و جرات خود، توانست یک تئوری جدید را برای درمان یکی از بیماری‌های پیچیده ارائه دهد.


نظرات (0)

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید